شیوه جدید برای کشف آنتی بیوتیک ها


زیست‌شناسان دانشگاه کالیفرنیای سن‌دیه‌گو شیوه نوین انقلابی را برای شناسایی و مشخصه‌بندی‌کردن آنتی‌بیوتیک‌ها طراحی کرده‌اند که می‌تواند به کشف آنتی‌بیوتیک‌های جدید در درمان باکتری‌های مقاوم در مقابل این دارو بینجامد.

زیست‌شناسان دانشگاه کالیفرنیای سن‌دیه‌گو شیوه نوین انقلابی را برای شناسایی و مشخصه‌بندی‌کردن آنتی‌بیوتیک‌ها طراحی کرده‌اند که می‌تواند به کشف آنتی‌بیوتیک‌های جدید در درمان باکتری‌های مقاوم در مقابل این دارو بینجامد.

روش ارائه‌شده ابزار جدید قدرتمندی را برای شناسایی ترکیباتی در اختیار می‌گذارد که باکتری‌ها را می‌کشد و شیوه فعالیت آن‌ها را تعیین می‌کند.

 

به گفته جوزف پوگلیانو، پروفسور زیست‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا و رهبر ارشد این تحقیق، تعدادی از باکتری‌ها مقاومتی را در مقابل هر نوع آنتی بیوتیکی تکامل داده‌اند و زمانی که این باکتری‌های مقاوم مقابل داروهای چندگانه موجب عفونت می‌شوند، درمانشان تقریبا غیر ممکن است.

 

بنابراین، نیاز شدیدی به آنتی‌بیوتیک‌های جدید که قادر به درمان‌ عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم باکتریایی هستند، احساس می‌شود.

 

«مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری» در ماه مارس امریکا اعلام کرد، رشته‌های مقاوم آنتی‌بیوتیکی موجب عفونت در بیماران 200 بیمارستان امریکا شد و چون آنتی‌بیوتیک‌های موجود در بازار برای درمان این عفونت کارآمد نبودند، بسیاری از این بیماران به دلیل عفونت‌های ناشی از نوعی باکتری به نام CRE جان باختند.

 

پنی‌سیلین آنتی‌بیوتیک نخستین بار در دهه 1920 کشف شد و استفاده بالینی گسترده‌ای را در دهه 1940 موجب شد.

 

با این حال، باکتری‌ها به سرعت مقاومت خود را در مقابل پنی‌سیلین تکامل دادند و به دنبال آن، نسخه‌های جدید و بهتری از این دارو طراحی شدند.

 

از آن زمان تاکنون، رقابت مداومی برای شناسایی آنتی‌بیوتیک‌های جدید با هدف پیشی‌گرفتن از مقاومت در حال تکامل باکتری‌ها صورت گرفته است.

 

با این حال، طی 25 سال اخیر، تعداد آنتی‌بیوتیک‌های جدیدی که وارد درمان‌های بالینی شده‌اند، به شدت کاهش یافته است و در عین حال، باکتری‌ها به تکامل‌دادن مقاومت خود در مقابل تمامی داروهای موجود ادامه داده‌اند و موقعیت بحرانی کنونی را ایجاد کرده‌اند.

 

یکی از مشکلات عمده در شناسایی آنتی‌بیوتیک‌های جدید و استفاده از آن‌ها در بازار، فقدان درک چگونگی فعالیت مولکول‌هاست.

 

به گفته کیت پوگلیانو، پروفسور زیست‌شناسی و یکی از نویسندگان مقاله حاضر، شناسایی هزاران مولکول قادر به کشتن باکتری‌ها آسان است، اما نکته دشوار انتخاب برندگان از میان بازندگان و انتخاب مولکول‌هایی است که بهترین کاندید برای توسعه دارویی هستند.

 

اطلاعات موردنیاز برای این انتخاب دانش چگونگی فعالیت دارو است، با این حال، کسب این اطلاعات معمولا دشوار بوده و نیازمند ماه‌ها کار فشرده است.

 

دانشمندان حاضر در مطالعه جدید شیوه‌های مدرنی را اعمال کردند که ظرف دو ساعت اطلاعات مطلوب را در اختیار گذاشت و امکان اولویت‌بندی مولکول‌های جدید را فراهم کرد.

 

این موفقیت به آن‌ها امکان شناسایی سریع مولکول‌های دارای پتانسیل ورود به درمان‌ بالینی پاتوژن‌های مقاوم در مقابل مولتی داروها را می‌دهد.

 

کلید رویکرد جدید ترکیب میکروسکوپی و ابزاری زیست‌شناسی کمی گزارش شده است.

 

هم‌اکنون دانشمندان با در اختیار داشتن یک مولکول، می‌توانند ظرف اندک ساعاتی گذرگاه‌های سلولی محتملی که هدف قرار داده‌اند، را تشخیص دهند.

 

این نخستین باری است که از یک آزمایش منفرد می‌توان برای شناسایی مکانیسم محتمل عملکرد یک ترکیب جدید استفاده کرد.

 

شیوه موردمطالعه همچنین به محققان امکان شناسایی سریع ترکیبات شیمیایی و کشتن باکتری‌ها را می‌دهد و توسعه داروهای جدید را شتاب خواهد بخشید.

 

جزئیات این تحقیق و برسی در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.

جهت اطلاع از آخرین تغییرات وب سایت نازترین در خبرنامه وبلاگ ثبت نام کنید:




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



جمعه 5 مهر 1392